Wednesday, August 5, 2020

سپتیک تانک بتنی

سپتیک تانک بتنی چیست؟
سپتیک تانک بتنی نوعی تصفیه خانه تک واحدی است که تصفیه مکانیکی (ته نشینی ) و تصفیه زیستی با کمک باکتریهای بی هوازی همزمان در آن انجام می گیرد. سپتیک تانک بتنی تشکیل شده از استوانه ایستاده سرپوشیده ای که با بتن مسلح و در احجام مختلف ساخته می شوند . فاضلاب پس از ورود به سپتیک و به علت کاهش سرعت جریان آن ، قسمتی از مواد معلق خود را به صورت ته نشینی از دست می دهد . مواد ته نشین شده به صورت لجن در کف انباره با کمک باکتری های بی هوازی هضم می شوند .بطوری که این سیستم هر چند سال یکبار نیاز به تخلیه پیدا می کند . سیستم تولیدی از بتن با عیار 350 و یک شبکه مش تولید میگردد.
استفاده از بتن برای ساخت سپتیک تانک بتنی پیش ساخته :
بتن از پر کاربردترین مصالح ساختمانی است. ویژگی اصلی بتن ارزان بودن و در دسترس بودن مواد اولیه آن است. همچنین می‌توان خاطر نشان کرد که تولید انواع بتن با استفاده از حرارت، بخار، اتوکلاوم، تخلیه هوا، فشار هیدرولیکی ویبره و قالب انجام می‌گیرد. بتن به طور کلی محصولی است که از اختلاط آب با سیمان آبی و سنگدانه‌های مختلف در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی به حاصل می‌شود و دارای ویژگیهای خاص است. بتن اینک با گذشت بیش از ۱۷۰ سال از پیدایش سیمان پرتلند به صورت کنونی توسط یک بنای لیدزی، دستخوش تحولات و پیشرفتهای شگرفی شده است.
همچنین سپتیک تانک ساخته شده با بتن بطور عالی در برابر فشار خاک ، تردد وسایط نقلیه سنگین دوام می آورد .

نحوه کار سپتیک تانک بتنی :
سپتیک تانک بتنی به روش لجن فعال و بصورت بی هوازی عمل می کند . بدین صورت که بعد از ورود فاضلاب به سپتیک تانک و آرام سازی فاضلاب مواد جامد در بخش ابتدایی سپتیک ته نشین شده و باکتری های موجود در ته سپتیک تانک شروع به تجزیه مواد می کنند و پساب لجنی به بخش دو سر ریز می شود . همچنین در طی روند رشد باکتری ها به دلیل عدم وجود فضا و نوع سیستم بیولوژیکی داخل سپتیک تانک باکتری با کمبود منابع انرژی مواجه میشوند و برای تامین انرژی شروع به خودخوری می کنند این فرآیند باعث کاهش حجم مایع داخل سپتیک شده و به عبارتی سپتیک ریست می شود . خروجی سپتیک آبی رقیق می باشد .
سپتیک تانک دارای یک ونت هوا نیز می باشد که گازهای داخل سپتیک را که عمدتا متان میباشد را به خارج از سپتیک انتقال می دهد و ونت هوا را از بلندترین نقطه ساختمان معمولا به بیرون هدایت میگردد.

عملکرد سپتیک بتنی
عملکرد طولانی مدت سپتیک تانک وابسته به موادی است که با آن ساخته می شوند، برای سپتیک تانک بتنی این موضوع بسته به روش ساخت بتن و طرح اختلاط آن و میلگرد های مصرفی است.
به منظور عملکرد بهتر، نیاز است که دیواره و کف مخزن به صورت یکپارچه و پیوسته ساخته شوند در سقف مخزن به صورت دال در محل اجرا گردد.
آب بند کردن سپتیک تانک بتنی
آب بند نمودن سپتیک تانک بتنی یکی از نکات مهم اجرای آن محسوب می شوند زیرا در صورت خروج فاضلاب از مخزن و نشت فاضلاب به محیط اطراف می تواند زنگ خطری برای محیط زیست اطراف منطقه باشد. یک روش آسان برای تست آب بندی سپتیک قبل از ورود فاضلاب به آن، پر کردن کل مخزن با آب است که از این طریق می توان تا حدودی از آب بند بودن سپتیک اطمینان حاصل کرد.
در کارخانه نیز، سپتیک تانک پیش ساخته بتنی با آب پر کرده و به آن ۲۴ ساعت زمان ماند می دهند اگر بعد از ۲۴ ساعت مقدار آب درون سپتیک کاهش نیابد، سپتیک تانک ساخته شده مورد قبول است. ولی از آنجایی که ممکن است که مقداری از آب درون سپتیک تانک توسط بدنه بتنی سپتیک جذب شود که این مساله سبب کاهش میزان آب موجود در سپتیک تانک شده و نیاز است که دوباره به آن ۲۴ ساعت زمان ماند داده شود و سپس مقدار آب موجود در سپتیک تانک اندازه گیری شود. اگر ۳ مترمکعب از آب درون سپتیک تانک کم شده باشد سپتیک تانک ساخته شده رد شده و مورد قبول نیست.

مزایای سپتیک تانک بتنی
·         قیمت سپتیک تانک بتنی در مقایسه با سایر سپتیک تانک ها ارزان تر است ( به دلیل قیمت پایین سیمان و بتن در ایران)

·         مقاومت بالا در برابر ضربه ( سپتیک تانک های پلی اتیلنی و فایبرگلاس مقاومت کمتری نسبت به ضربه دارند)

·         عدم صرف زمان طولانی در پروسه ساخت و نصب

·         بدون نیاز به نیروی بهره بردار (free operator)

·         آب بندی کامل و عدم نشت فاضلاب از دیواره سپتیک تانک بتنی

·         به حداقل رساندن گرفتگی شبکه جمع آوری فاضلاب و چاه های جذبی

حجم سپتیک تانک بتنی
حجم سپتیک تانک بتنی از روی سرانه تولید فاضلاب به ازای هر نفر و تعداد افراد تحت پوشش سیستم مشخص می گردد. سرانه تولید فاضلاب در مناطق مختلف و همچنین کاربری ای مختلف متفاوت است، برای مثال سرانه تولید فاضلاب در زاهدان با سرانه تولید فاضلاب در جزیره کیش بسیار متفاوت است و به سطح رفاه و فرهنگ و شیوه زندگی بستگی دارد. کاربری های مختلف نیز در سرانه تولید فاضلاب تاثیر گذار هستند. برای مثال تولید فاضلاب ده نفر انسان در کاربری مسکونی با ده نفر انسان در کاربری اداری و یا کمپ کارگری و ... متفاوت می باشد. بنابراین برای اندازی گیری دبی فاضلاب ورودی به سپتیک تانک بتنی در طول شبانه روز، تعداد نفرات و کاربری محل استفاده مورد نیاز می باشد تا بتوان از روی آن حجم مورد نیاز برای سپتیک تانک بتنی را بدست آورد.